Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Import i eksport

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Patrycja Operacz | 2017-08-25 14:58:23
azja, wietnam, import, eksport

Oczekuje się, że wzrost eksportu w 2016r. będzie wynosić 7,5%, jednak silny popyt wewnętrzny przyciąga import w szybszym tempie, wynoszący 8,4% w tym roku, tym samym popychając zarówno handel, jak i obroty bieżące do pogłębiającego się deficytu w 2017 r. Wzrost eksportu powinien pozostać dość silny w długim okresie, ale ryzyko chyli się ku potencjale spadkowemu.

PERSPEKTYWY GOSPODARCZE

Wietnam ma nadal duży napływ FDI, które w pierwszych dziewięciu miesiącach 2016 r. wyniosły 11 mld USD, co daje wzrost o 12,4% w porównaniu do roku poprzedniego.

 

Pod względem struktury handlu, biorąc pod uwagę rosnące koszty pracy w Chinach i zmiany w kierunku droższych produktów, a także malejącej ludności w wieku produkcyjnym w niektórych krajach sąsiadujących, Wietnam jest dobrze usytuowany do zwiększenia udziału w rynku towarów pracochłonnych i usług z jego młodą siłą roboczą i stosunkowo niskimi płacami. Jest już ważnym graczem w eksporcie odzieży, a ostatnio również w elektronice.

 

Eksport usług powinien utrzymać niewielki udział w handlu wietnamskim pomimo dominacji handlu towarami. Handel usługami jest przede wszystkim oparty na branży turystycznej i ciągły rozwój tego sektora będzie wymagać dalszych inwestycji. Rozwój w innych sektorach będzie zależeć od konkurencyjności firm w kraju, co zmierzy się z rosnącą konkurencją ze strony międzynarodowych koncernów, gdyż bariery są zmniejszone przez umowy handlowe.

 

KORYTARZE EKSPORTOWE DO OBSERWACJI – TOWARY

Eksport towarów pracochłonnych umocnił się zarówno w sektorze ICT jaki odzieżowym, działając konsekwentnie dobrze, zajmując pierwsze i drugie miejsce wśród głównych sektorów eksportowych w 2015 r Wietnam nadal korzysta z rosnących kosztów pracy w Chinach i zwiększa swój udział w produkcji tzw. low-end (produkty niskiej jakości). Eksport odzieży ma wzrosnąć 16% w latach 2016-20 i powinien zachować znaczną część łącznego eksportu (28%). Ponadto będzie to największy czynnik wzrostu eksportu w latach 2016-20, uwzględniając 25% wzrostu łącznego eksportu i następnie przyczyniając się do 21% wzrostu eksportu w latach 2021-30.

 

Wietnam powoli dywersyfikuje z low-end produkcji, dla bardziej wyrafinowanych produktów takich jak sprzętu ICT. Ten sektor był najwyższym sektorem eksportowym w 2015 r., i ma utrzymać przewagę w okresie prognozy do 2030 r. Powinien również, przyczynić się 23% wzrostu całkowitego eksportu w latach 2016-30. Podczas gdy eksport sprzętu ICT w zasadzie wchodzi w zakres montażu elektronicznego, stopniowe przejście do produkcji wysokiej jakości staje się bardziej możliwe dzięki zwiększeniu zdolności produkcyjnych.

 

Strategiczne położenie Wietnamu i powiązania z Chinami, Indiami i ASEAN'em pozwalają zdobyć przewagę nad pobliskimi rynkami. Niższe bariery w handlu wynegocjowane dzięki umowom handlowym sprawią, że Wietnam będzie jeszcze bardziej atrakcyjny dla inwestorów, aby wykorzystać go jako bazę produkcji eksportowej.

 

Stany Zjednoczone były głównym miejscem eksportu Wietnamu w 2015 r., z Chinami na drugim miejscu, a następnie Japonia i Korea. Te rankingi powinny pozostać takie same w okresie do 2030 roku. Chiny i Indie mają być najszybciej rozwijającymi się rynkami eksportu Wietnamskiego w latach 2021-30, przy czym transporty do obu tych krajów wzrosną o 14% rocznie w tym okresie, podczas gdy inne regionalne rynki, takie jak Bangladesz, Malezja i Indonezja, również staną się coraz ważniejszymi rynkami, wszystkie rokuje dwucyfrowy wzrost w latach 2021-30.

 

KORYTARZE IMPORTOWE DO OBSERWACJI - TOWARY

Tak samo jak pomoc w celu przyspieszenia wzrostu eksportu, utrzymując silny BIZ (bezpośrednie inwestycje zagraniczne) również doprowadzi do wysokiego wzrostu importu sprzętu, aby rozwinąć sektor produkcyjny, wraz z maszynami przemysłowymi, będącymi wiodącym sektorem importowym w 2015 r. i prawdopodobnie pozostaną takie w okresie do 2030 r. Oprócz inwestycji firm w zdolności produkcyjne, dalsze inwestycje w infrastrukturę powinny prowadzić do importu maszyn przemysłowych. Istotnie, przywóz maszyn przemysłowych powinien być największym czynnikiem przyczyniającym się do wzrostu importu w perspektywie bliskiej i długiej, uwzględniając 26% wzrostu całkowitego importu w latach 2016-20 i 23% wzrostu w latach 2021-30.

 

Kolejnym wysoko pozycjonowanym sektorem importowym są wyroby tekstylne, produkcja drewna oraz urządzenia ICT, które tworzą komponenty dla eksportowanych towarów, jako że Wietnam jest miejscem ostatecznego montażu. W latach 2016-30 przewiduje się, że producenci wyrobów tekstylnych i drzewnych będą uwzględniać około 10% wzrostu całkowitego importu, tuż za maszynami przemysłowymi, podczas gdy import sprzętu ICT będzie się przyczyniał około 8% rocznie do łącznego wzrostu importu.

 

NAJNOWSZE TRENDY W HANDLU USŁUGAMI: 2000-15

Handel usługami obejmuje stosunkowo niewielką część całkowitej wymiany handlowej w Wietnamie. W istocie, chociaż handel usługami ciągle wzrasta w ciągu ostatnich kilku lat, jego udział w całkowitej wartości handlu maleje ze względu na przyspieszenie wzrostu w handlu towarami. Wietnam napędza deficyt usług, przy czym import usług wzrasta szybciej niż eksport. W Wietnamie największym importerem usług jest transport, co stanowi mniej więcej połowę łącznych usług importowanych, związane jest to z brakiem zdolności produkcyjnych Wietnamu.

 

Flota, która nie może sprostać silnemu wzrostowi handlu i doprowadziła do rozprzestrzeniania się obcych statków na dostawy towarów. Import usług transportowych jest dalekim następstwem turystyki, ponieważ coraz więcej osób z Wietnamu zaczyna podróżować za granicę.

 

Obecnie, turystyka stanowi około dwie trzecie eksportu usług. Pomimo spadków liczby międzynarodowych przylotów w 2014 i 2015 r., poprawa została zauważona w 2016 r., ponieważ podjęto działania na rzecz pobudzenia turystyki, na przykład w celu zniesienia ograniczeń wizowych w poszczególnych krajach. Korzyści płynące z geograficznego położenia Wietnamu, jego naturalne cuda i tereny oraz stosunkowo niskie koszty nadal przyciągają turystów z całego świata. Rzeczywiście, stosunkowo niskie koszty utrzymania w Wietnamie, w połączeniu z rosnącymi dochodami i kosztami w państwach ościennych, sprawiają, że Wietnam jest bardzo atrakcyjny dla turystów.

 

Kolejnym ważnym usługodawcą eksportującym po turystyce jest transport, ściśle związany z turystyką i handlem towarami. Eksport niektórych usług, takich jak logistyka, spedycja i ubezpieczenia itp. skorzystało ze wzmocnienia produkcji wytwórczej.

 

PERSPEKTYWY DLA USŁUG HANDLOWYCH: 2016-30

Perspektywa dla handlu usługami powinny nadal się poprawiać, a jednocześnie pozostaną skoncentrowane na tych już czołowych sektorach. Turystyka i podróże mają w największym stopniu przyczynić się do wzrostu handlu usługami, co przyczyni się do 65% całkowitego wzrostu importu w latach 2016-20 i 66% w latach 2021-30. To jest następstwem transportu i dystrybucji, która w tym samym okresie przyczyni się do wzrostu o prawie 20%. Jednak podczas gdy turystka i podróże powinny pozostać największym eksporterem usług w 2030 r., brak marketingu i rozwoju ograniczą jego potencjał, aby być jeszcze większym motorem wzrostu eksportu usług.

 

Kilka porozumień handlowych jest w trakcie negocjacji, które przyniosłyby korzyść z handlu usługami w Wietnamie. Obejmują one: Regionalne Kompleksowe Partnerstwo Gospodarcze (RCEP), Wspólnota Gospodarcza ASEAN (AEC) i umowy dwustronne wolnego handlu między Wietnamem a UE. Jednak w celu maksymalizacji korzyści wynikających z takich porozumień, Wietnam będzie potrzebował rozwoju sektora usług, aby być konkurencyjnym z bardziej rozwiniętymi rynkami, w przeciwnym razie krajowe przedsiębiorstwa mogą skapitulować. Już teraz finanse, ubezpieczenia i usługi pocztowe oraz telekomunikacyjne spadają pod względem udziału w eksporcie usług, gdzie finanse i ubezpieczenia wykazują ujemny wzrost w 2014 r.

***

Source: Vietnam trade report. HSBC